Neem vandaag nog contact:           0473977264           talectum@hotmail.com

Autisme-coaching

met expertise verstandelijke beperking

  • Begeleiding van jongeren en volwassenen met autisme (en verstandelijke beperking)

  • Begeleiden van gezinnen en ouders met kinderen met autisme

Toerisme voor autisme
toerisme voor autisme   Ben je van plan om met je kind met autisme een uitstap te maken en ben je op.zoek naar stappenplannen? Dan is onderstaande website zeer waardevol. De route heen en terug zijn uitgewerkt, net als de afspraken binnen de organisatie en de belevenissen zelf. www.toerismevoorautisme.be/overzicht-autismevriendelijke-attracties/?fbclid=IwAR1oizdDnIqfP-6445FnubSITwXgMsUnrSWOn_Md2-W4AG9gp67k8U7xrX0
Een veilige (emotionele) omgeving
Een veilige (emotionele) omgeving   Als we willen dat kinderen tot leren komen, is het belangrijk om de omgeving zo aan te passen dat het kind kan komen tot leren. Het is dus niet alleen aan het kind om vaardigheden te ontwikkelen. Kinderen moeten dit kunnen in een veilige, geschikte omgeving tot ze de vaardigheden beheersen en pas dan kunnen aanpassingen stilaan worden afgebouwd. Je verwacht immers.ook niet dat een bloem begint te bloeien zonder een optimale bodem en de nodige voedingsstoffen. En voor elk kind betekent ‘een veilige omgeving’ iets anders. Elk kind heeft andere noden en behoeften. Daarom is het belangrijk om deze behoeften te onderzoeken en eraan te voldoen (in de mate van het mogelijke).
Wistjedat... er een onderscheid is tussen kunnen en aankunnen?
WIST JE DAT?   Er een onderscheid is tussen "kunnen" en "AANkunnen"?     Kunnen verwijst naar het cognitieve, naar het mensenbrein (dieperliggend ligt het zoogdieren en het het reptielbrein). Dit deel is in staat om vaardigheden aan te leren, om te ontwikkelen en te groeien. Wanneer we ons goed voelen, voeren we activiteiten uit volgens ons mensenbrein. Aankunnen heeft betrekking op ons zoogdieren -en reptielenbrein. Het reptielenbrein symboliseert ons stress-systeem : namelijk bevriezen in stress-volle situaties. Dit is vaak een eerste reactie in onveilige situaties. Daarna kiest ons brein voor vluchten of vechten : we gaan weg uit de situatie of beginnen ruzie te maken (vechten).  Dit vechten vluchten behoort tot ons zoogdierenbrein. Dit deel van ons brein maakt ons bovendien in staat om te communiceren. Het zorgt voor een (veilige) hechting met anderen. Dit aankunnen gaat dus over de onderliggende emotionele behoeften. Je kan je voorstellen dat als iemand in stress is, het...
Samenwerking in de hersenen
Samenwerking in de hersenen   Onze hersenen bestaan uit een linker en een rechter hersenhelft, die verbonden worden door de hersenbalk. Onze linkerkant is vooral sterk in logisch denken, detailwaarneming en het technisch lezen. De rechterkant staat in voor het begrijpen van de context, het creatief denken, verbanden leggen en het toepassen van theorie. Om optimaal tot leren te komen, moeten beide hersenhelften goed samenwerken. We hebben dus beide hersenhelften nodig. We moeten zowel de details als het geheel kunnen zien, we moeten analytisch én creatief kunnen denken, we moeten theorie kennen en deze kunnen toepassen. Kortom, leren is een combinatie van: - taal én beelden - theorie én oefeningen - papierwerk én ervarend leren Ons onderwijs is vooral gericht op de linkerhersenhelft, namelijk zeer talig. Er wordt veel uitgelegd en kinderen worden geacht te luisteren naar de juf. Maar niet alle kinderen zijn hiermee gebaat. Integendeel! Sommige kinderen hebben eerder een dominante...
Autisme en anders waarnemen
Autisme en anders waarnemen   Autisme draait onder andere om een ANDERE INFORMATIEVERWERKING ; of anders gezegd "het ANDERS WAARNEMEN". Alles wat we zien, horen, voelen, ruiken, proeven wordt verwerkt in onze hersenen, die ons dan aanzetten tot gedrag. Bij iedereen werkt dat wel op een unieke manier, maar bij autisme is het heel typerend dat al deze informatie helemaal anders wordt verwerkt. Er zijn verchillende manieren van waarnemen. Het meest bekende is de hypergevoeligheid voor prikkels ; deze komen veel feller binnen dan bij neuro-typische mensen, wat leidt tot een totale overload in de hersenen, met een eventuele crisis of andere gedragsproblemen tot gevolg. Maar ook het omgekeerde bestaat: kinderen of volwassenen die net op zoek gaan naar bepaalde prikkels, omdat deze hen rust kunnen brengen. Zowel hyper -als hypogevoeligheid bestaan in àlle zintuigen (horen, zien voelen, proeven, ruiken, diepe druk, evenwicht) en kan zelfs fluctueren van moment tot moment doorheen de dag!...