Neem vandaag nog contact:           0473977264           talectum@hotmail.com

Autisme-coaching

met expertise verstandelijke beperking

  • Begeleiding van jongeren en volwassenen met autisme (en verstandelijke beperking)

  • Begeleiden van gezinnen en ouders met kinderen met autisme

Samenwerking in de hersenen

 

Onze hersenen bestaan uit een linker en een rechter hersenhelft, die verbonden worden door de hersenbalk. Onze linkerkant is vooral sterk in logisch denken, detailwaarneming en het technisch lezen. De rechterkant staat in voor het begrijpen van de context, het creatief denken, verbanden leggen en het toepassen van theorie.
Om optimaal tot leren te komen, moeten beide hersenhelften goed samenwerken. We hebben dus beide hersenhelften nodig. We moeten zowel de details als het geheel kunnen zien, we moeten analytisch én creatief kunnen denken, we moeten theorie kennen en deze kunnen toepassen.

Kortom, leren is een combinatie van:
- taal én beelden
- theorie én oefeningen
- papierwerk én ervarend leren

Ons onderwijs is vooral gericht op de linkerhersenhelft, namelijk zeer talig. Er wordt veel uitgelegd en kinderen worden geacht te luisteren naar de juf. Maar niet alle kinderen zijn hiermee gebaat. Integendeel! Sommige kinderen hebben eerder een dominante rechterhersenhelft, waardoor ze meer in beelden denken en dus veel meer visuele ondersteuning nodig hebben.

Een dominante hersenhelft wil zeggen dat we méér vanuit 1 bepaalde hersenhelft denken. De andere hersenhelft werkt zeker nog mee, maar we hebben meer een voorkeur voor die ene kant.

Een voorbeeldje:
Je kan de vocabulaire van Frans leren door eindeloos de woordjes te . schrijven tot je ze kent.Maar het kan ook op andere leukere manieren :

- laat je kind in het huis eens op zoek gaan naar de materialen (zo wandelen ze rond, gaan ze actief op zoek én wordt een koppeling naar de realiteit gemaakt)

- maak eens samen een tekening met alle bijhorende woordjes (vb: alle fruit en groenten kan in een groentewinkel, alles rond studeren en leren kan in een klaslokaal getekend worden,...) Op die manier heb je één blad met allerlei leuke tekeningetjes waardoor zowel taal als beeld samenkomt. Bovendien ga je op een creatieve en leuke manier aan de slag. De leerstof wordt dieper verwerkt en zal langer blijven hangen!