Neem vandaag nog contact:           0473977264           talectum@hotmail.com

Autisme-coaching

met expertise verstandelijke beperking

  • Begeleiding van jongeren en volwassenen met autisme (en verstandelijke beperking)

  • Begeleiden van gezinnen en ouders met kinderen met autisme

Je batterijen opladen
Batterijen opladen   In mijn praktijk tracht ik me te richten op talenten van de cliënten en hoe ze deze kunnen inzetten in hun dagelijks leven. Op basis van het boek van Luk Dewulf maakte ik bovenstaand schema. Door de dingen te doen die je graag doet en waar je goed in bent, creeër je positive emoties en worden de batterijen opgeladen. Met deze volle batterij gaat de lamp volop branden : je vult je fysieke en mentale bronnen aan, je krijgt meer veerkracht, je ontwikkelt een positiever zelfbeeld, je sociale relaties verbeteren, je wordt creatiever en je staat veel optimistischer in het leven. Als je daarentegen heel vaak dingen doet die je niet graag doet of waar je niet goed in bent, neemt je energie af en loopt je batterij leeg en zal je lamp dus niet (meer) branden. Wat zijn dingen waar jij gelukkig van wordt? En zet je deze zelf voldoende in? Waarvan loopt jouw batterij helemaal leeg? En hoe kun je ervoor zorgen dat je je batterijen weer oplaadt? Wat zijn jouw talenten?
TIP 2 : wees duidelijk en voorspelbaar bij moeilijk gedrag
TIP 2 : WEES DUIDELIJK EN VOORSPELBAAR BIJ MOEILIJK GEDRAG   Wanneer iemands stressbrein actief is, is deze persoon in de bevries, vlucht, of vecht modus. Het logisch denken valt helemaal weg. Het brein staat letterlijk op "overleven". De huidige situatie voelt heel onveilig en beangstigend ; het overzicht ben je kwijt.   Daarom is het belangrijk om in het hier-en-nu DUIDELIJKHEID en VOORSPELBAARHEID te bieden. Dit werkt zowel op het moment zelf als preventief.   PREVENTIEF: Door op voorhand duidelijk te maken wat je WEL verwacht van je kind. We zeggen heel vaak wat niet mag, maar je kind moet dan de verbeelding hebben om te weten wat wél mag. Dat kan verwarrend zijn. Zeg dus ook duidelijk wat je wél wil. Maak deze verwachtingen visueel als je kind dit nodig heeft en al begrijpt. Stel verder duidelijke grenzen en houd je daa rook aan. Ja is ja en nee is nee. Houd vol. Want als je toch toegeeft, beloon je het ongewenste gedrag en zal je kind de volgende keer alleen maar NOG moe...