Onze diensten op een rijtje

Voor kinderen & jongeren (4-18 jaar)

Voor ouders & gezinnen

Voor volwassenen


Welke sensaties voel ik in mijn lijf? Hoe intens zijn deze sensaties? Wat betekenen deze sensaties rekening houdend met de context? Hoe geef ik hier woorden aan én hoe communiceer ik dit naar anderen?
In het VOEL-traject leer je opnieuw verbinding maken met je lichaam en gevoelens, zodat je beter begrijpt wat er in je omgaat en hoe je hierop kan reageren.
Het VOEL-traject vergroot je emotiebewustzijn en helpt je om gevoelens beter te (h)erkennen én te uiten. Je leert luisteren naar je lichaam, waardoor je sterker in je schoenen staat en meer vertrouwen ontwikkelt in jezelf en je omgeving. Dit zorgt ervoor dat je goed weet wat je (niet) wil en helpt je om je grenzen aan te voelen én aan te geven. Zo leer je ook wat jij kan doen in reactie op deze sensaties en emoties.
Wil je ervaren hoe het VOEL-traject jou of je kind kan ondersteunen? Neem gerust contact op voor meer informatie of een eerste kennismaking. Samen bekijken we hoe dit traject kan aansluiten bij jouw noden.

Met behulp van de het sensorisch profiel van Olga Bogdashina brengen we in kaart hoe jij of je kind prikkels verwerkt. We kijken naar zeven zintuiggebieden: zien, horen, voelen, ruiken, proeven, evenwicht en lichaamshouding. Per zintuig ontdekken we of er sprake is van overgevoeligheid, ondergevoeligheid en op welke manier prikkels worden verwerkt in het brein.
We vullen samen de vragenlijst in, waarbij ik gerichte vragen stel. De vragenlijst is géén officieel screeningsinstrument of een soort van diagnostisch traject. Het gespreks-proces zorgt voor diepgang en inzichten. We denken samen na over jouw antwoorden en krijgen zo meer inzicht in de prikkelverwerking. Na het invullen van de vragenlijst ga ik de antwoorden analyseren en schrijf ik een verslag. Er volgt een adviesgesprek waarin we de analyse bespreken en mogelijke strategieën en aanpassingen bespreken.
Het doel van de vragenlijst?
De afname van het sensorisch profiel geeft je een helder overzicht van de unieke zintuiglijke beleving. Dit inzicht zorgt voor meer begrip, minder frustratie en gerichtere ondersteuning. Je krijgt concrete handvatten om beter om te gaan met prikkels en om meer rust, balans en plezier te ervaren in het dagelijks leven.
Wil je weten hoe jij of je kind de wereld via de zintuigen beleeft? Bij Talectum kan je terecht voor de afname van het sensorisch profiel volgens Olga Bogdashina. Neem gerust contact op voor meer informatie of om een afspraak te maken.

Er is een wezenlijk verschil tussen wat iemand kan en wat iemand daadwerkelijk aankan. Het hebben van vaardigheden betekent niet automatisch dat er voldoende draagkracht is om ze in de praktijk te gebruiken.
Of iemand een taak, activiteit of situatie aankan, hangt af van vele factoren. Externe factoren spelen een rol, zoals stressvolle gebeurtenissen, hoge verwachtingen of een omgeving die onvoldoende tegemoetkomt aan specifieke noden. Ook interne factoren hebben invloed, zoals iemands persoonlijkheid, culturele achtergrond en opvoeding. Daarnaast zijn ook de voorgeschiedenis of trauma’s van belang, evenals biologische factoren zoals de werking van het brein en het leervermogen. Samen bepalen al deze elementen hoe groot iemands draagkracht is.
Een helpende metafoor hierbij is de batterij. Sommigen beschikken over een grote batterij, anderen over een kleine. Mensen met autisme of een verstandelijke beperking functioneren vaker met een kleine batterij. Dit betekent dat hun energie sneller uitgeput raakt, waardoor ze vaker moeten opladen en minder aankunnen.
Deze batterij staat symbool voor het emotionele niveau waarop iemand functioneert. Net zoals een batterij kan dit niveau schommelen: vol, halfvol of leeg – en het kan variëren van dag tot dag, of zelfs binnen één dag. Hoe groter de batterij, hoe meer iemand emotioneel aankan en hoe beter vaardigheden tot hun recht komen. Bij een kleine batterij lukt het soms niet om het volledige potentieel te tonen, ook al zijn de vaardigheden er wel.
Wanneer het verschil tussen kunnen en aankunnen niet wordt herkend, kan dit leiden tot misverstanden, frustratie en overschatting. Vaak ligt de nadruk te veel op wat iemand kan, terwijl onvoldoende aandacht wordt besteed aan wat iemand op dat moment aankan.
De SEO-R² brengt in kaart op welke emotionele leeftijd iemand functioneert. Dit gebeurt aan de hand van verschillende fasen, zoals hechting, zelfbesef, impulscontrole en emotieregulatie. Zo ontstaat er een profiel dat duidelijk maakt hoe iemand emoties beleeft, verwerkt en uitdrukt.
De afname gebeurt via een gestructureerd gesprek met mensen die de cliënt goed kennen (bijvoorbeeld ouders of begeleiders). Samen bekijken we hoe iemand zich in verschillende situaties gedraagt en reageert. Uit deze informatie wordt het emotionele niveau bepaald.
De SEO-R² maakt duidelijk waar de persoon zich bevindt in zijn of haar emotionele ontwikkeling. Dit inzicht helpt om realistische verwachtingen te hebben, gedrag beter te begrijpen en de juiste ondersteuning te bieden. Het resultaat is meer rust, veiligheid en wederzijds begrip – zowel voor de persoon zelf als voor zijn of haar omgeving.
Wil je weten wat het emotioneel ontwikkelingsniveau van jezelf of je kind is, en hoe je daar beter op kan afstemmen? Bij Talectum kan je terecht voor de afname van de SEO-R². Neem gerust contact op voor meer informatie of een kennismaking.

De Sherborne-methode bestaat uit eenvoudige bewegingsvormen en spelletjes, vaak op de mat of met doeken. Samen rollen, trekken, duwen, dragen of leunen zijn voorbeelden van oefeningen die centraal staan. Deze vormen van bewegen helpen je om:
In een sessie werk je individueel of in kleine groepjes, afhankelijk van de noden. Er wordt steeds uitgegaan van wat veilig en haalbaar is. Als ouder leer je om af te stemmen op de (bijzondere) noden van je kind. We volgen het tempo van je kind (en jezelf) en houden rekening met grenzen van je kind (en jezelf).
Binnen de Sherborne werken we samen aan:
Ervaren dat samen bewegen fijn en voorspelbaar kan zijn. Ook als ouder leer je te ontspannen in het samen bewegen met je kind. Jullie kunnen samen ontspannen bij elkaar wat jullie dicht(er) bij elkaar brengt.
Door samen te bewegen ontstaat er via fysiek contact een diepgaande verbinding. Afstemmen op elkaars noden staat centraal.
Succeservaringen zorgen voor meer vertrouwen in het eigen lichaam en het (aan)kunnen. Het lichaamsbewustzijn wordt verhoogd waardoor het kind zich veiliger gaat voelen in het eigen lichaam, in de ander én in de omgeving.
Sherborne-bewegingspedagogiek versterkt het contact met jezelf en de ander. Het vergroot lichaams- en ruimtebewustzijn, brengt meer rust en zelfvertrouwen en bevordert sociale interactie. Bovendien geeft het veel plezier – samen bewegen en ontdekken voelt licht en verbindend.
Zowel jij als ouder als het kind kunnen samen ontspannen en plezier beleven tijdens het bewegen. Dit brengt jullie dicht(er) bij elkaar. En dit is samenwerking met “Autisme Leeft”
Wil je ervaren hoe Sherborne-bewegingspedagogiek jou of je kind kan helpen om meer vertrouwen, contact en lichaamsbewustzijn te ontwikkelen? Bij Talectum ben je welkom om dit op een veilige en speelse manier te ontdekken.

Talectum – Vanuit verbinding gaan we samen op weg om jou te laten openbloeien, net zoals de lotus die zijn bladeren ontvouwt.