Neem vandaag nog contact:           0473977264           talectum@hotmail.com

Autisme-coaching

met expertise verstandelijke beperking

  • Begeleiding van jongeren en volwassenen met autisme (en verstandelijke beperking)

  • Begeleiden van gezinnen en ouders met kinderen met autisme

Interoceptie
Interoceptie Dit zijn alle signalen die je lichaam uit zendt om iets duidelijk te maken. Het gaat over dingen als : honger, dorst, pijn, naar toilet gaan, maar ook over onze emoties als verdriet, boosheid, agitatie enzoverder. Zoals bij alle zintuigen kan ook bij 'interoceptie" over -en onderprikkeling voorkomen. Bij overprikkeling wordt men continue overweldigt door alles wat er in hun lichaam gebeurt. Ze kunnen deze signalen ook niet altijd plaatsen of er betekenis aan geven. Zo zijn dat kinderen die misschien altijd honger hebben en dus continue kunnen eten en drinken, of de vertering van voedsel als pijnlijk ervaren, die het letterlijk kunnen uitschreeuwen van de pijn als iemand hen zacht aanraakt,.... Bij onderprikkeling gebeurt het omgekeerde: ze worden deze signalen helemaal niet gewaar. Ze voelen niet wat er in hun lichaam gebeurt. Het zijn die leerlingen die misschien weinig eten en drinken (omdat ze het niet voelen of die net heel veel eten en niet voelen dat ze genoe...
Repititief / stereotiep gedrag
Repitief / stereotiep gedrag   Soms kan bepaald (speel) gedrag vreemd lijken voor ons,personen zonder autisme. Desondanks heeft dat specifieke gedrag een duidelijke functie voor de persoon met ASS : vaak brengt zulk gedrag rust en ontspanning, iets wat voor hen net iets meer nodig is dan voor personen zonder autisme. In plaats van dit gedrag steeds te willen laten verdwijnen of te vervangen door iets anders, kan je eens proberen om het gedrag te bekijken vanuit zijn/haar standpunt. Kijk eens "out of the box". Is dit gedrag nu echt zo storend? En voor wie is het storend? En waarom stoort het jou? Is dat ENKEL omdat dat gedrag jou vreemd is? Wel, verruim je blik en tracht zulk gedrag eens te respecteren. Vaak zul je zien dat ander, zéér storend en onacceptabel gedrag vanzelf zullen minderen... Let op : bepaald gedrag kan inderdaad zeer repititief worden, waardoor het kind/persoon met ASS hierin blijft hangen en niets anders wil/kan doen. Zulk gedrag dient wel op gepaste wijze begelei...
Je batterijen opladen
Batterijen opladen   In mijn praktijk tracht ik me te richten op talenten van de cliënten en hoe ze deze kunnen inzetten in hun dagelijks leven. Op basis van het boek van Luk Dewulf maakte ik bovenstaand schema. Door de dingen te doen die je graag doet en waar je goed in bent, creeër je positive emoties en worden de batterijen opgeladen. Met deze volle batterij gaat de lamp volop branden : je vult je fysieke en mentale bronnen aan, je krijgt meer veerkracht, je ontwikkelt een positiever zelfbeeld, je sociale relaties verbeteren, je wordt creatiever en je staat veel optimistischer in het leven. Als je daarentegen heel vaak dingen doet die je niet graag doet of waar je niet goed in bent, neemt je energie af en loopt je batterij leeg en zal je lamp dus niet (meer) branden. Wat zijn dingen waar jij gelukkig van wordt? En zet je deze zelf voldoende in? Waarvan loopt jouw batterij helemaal leeg? En hoe kun je ervoor zorgen dat je je batterijen weer oplaadt? Wat zijn jouw talenten?
TIP 2 : wees duidelijk en voorspelbaar bij moeilijk gedrag
TIP 2 : WEES DUIDELIJK EN VOORSPELBAAR BIJ MOEILIJK GEDRAG   Wanneer iemands stressbrein actief is, is deze persoon in de bevries, vlucht, of vecht modus. Het logisch denken valt helemaal weg. Het brein staat letterlijk op "overleven". De huidige situatie voelt heel onveilig en beangstigend ; het overzicht ben je kwijt.   Daarom is het belangrijk om in het hier-en-nu DUIDELIJKHEID en VOORSPELBAARHEID te bieden. Dit werkt zowel op het moment zelf als preventief.   PREVENTIEF: Door op voorhand duidelijk te maken wat je WEL verwacht van je kind. We zeggen heel vaak wat niet mag, maar je kind moet dan de verbeelding hebben om te weten wat wél mag. Dat kan verwarrend zijn. Zeg dus ook duidelijk wat je wél wil. Maak deze verwachtingen visueel als je kind dit nodig heeft en al begrijpt. Stel verder duidelijke grenzen en houd je daa rook aan. Ja is ja en nee is nee. Houd vol. Want als je toch toegeeft, beloon je het ongewenste gedrag en zal je kind de volgende keer alleen maar NOG moe...
Verduidelijken van ochtendroutine
VERDUIDELIJKEN VAN OCHTENDROUTINE   Sien , een jongvolwassene met autisme, woont alleen in haar appartementje. Op dit moment heeft ze geen vaste ochtendroutine, terwijl ze aan geeft wel nood te hebben aan structuur. De app ‘mijneigenplan’ bleek voor haar niet te werken: het overweldigde haar en gaf haar een faalgevoel als er haar taken niet afkreeg. Bij deze app moet je er steeds een tijdstip bijzetten, iets wat voor Sien niet zo goed werkt. Zij gaat liever wat meer mee in de flow van haar ochtend en doet de ochtendroutine het liefst op haar eigen tempo. Zij heeft  echter wel reminders nodig die haar helpen om effectief de stap te zetten om voort te doen in haar ochtendroutine. Het liefst zou ze steeds iemand bij haar hebben die haar aanspoort en de dingen samen met haar doet. Helaas is dat niet realistisch in haar huidige situatie.    Daarom koos ik ervoor om over te schakelen op een papieren schema waarbij de volgorde wordt aangegeven van boven naar beneden. Om ervoor te zorge...